ورود به حساب کاربری

تجهیزات لازم:لباس گرم

حداکثر نفرات:15

توضیحات:

کوه علی قوپی دارای مسیر کوهپیمایی شن اسکی و ریگ  طولانی و مسیرهای دست به سنگ و صخره زیاد میباشد.کوه آهکی ریزشی و خشک است و به همراه داشتن آب کافی با توجه به در دسترس نبودن منابع آب الزامی است

گزارش صعود به کوه علی قوپی:

کوه زیبای  علی قوپی د رمختصات جغرافیایی 08 .30.44 شمالی و 56.01.41 شرقی  با ارتفاع 2260 متر از سطح دریا و با ارتفاع نسبی 570متر در فاصله 37 کیلومتری شمال  رفسنجان و در مسیر راه ارتباطی روستای شمس آباد نوق به دهستان سنگ از توابع زرند قرار دارد.از رفسنجان به روستای شمس آباد 42 کیلومتر و از محل روستا تا محل کوه 12 کیلومتر راه آسفالت است.روستای شمس آباد نوق متبرک به وجود مقدس امامزاده  سید "جلال الدین "برادر بزرگوار حضرت ثامن الحجج (ع) میباشد.وجه تسمیه نام کوه احتمالاً از نام درویشی به همین نام گرفته شده است.

ساختار کوه علی قوپی آهکی و داراری پرتگاههای بسیار  عمیق و زیبا و  خط الرأسی زیبا و صخره ای است.کوه علی قوپی ترکیب کاملی از تمام عوامل و عناصر  کوهنوردی است که  خواسته دل هر کوهنورد از هر سبک و روشی رادر مقیاسی کوچک برآورده میکند که شامل مسیرهای شن اسکی ،ریزشی،دست به سنگ و صخره نوردی است.

گزارش:

تاریخ: جمعه 10/9/91

سرپرست:عظیم و روح الله حسینی عصار

صبح زود ساعت 5:30 به اتفاق 14 تن دیگر از اعضا از محل پارک لاله عازم روستای شمس آباد از توابع نوق شدیم.هوا مساعد ولی کمی سرد بود.ساعت 6:30 به محل امامزاده و از آنجا به سمت کوه رهسپار شدیم.ساعت 6:45 به  نزدیکی کوه رسیده و در کنار جاده خوردرو را پارک کردیم.ساعت7 از یک منطقه  نسبتاً صاف و کم شیب به سمت کوه که در سمت  جنوبی جاده قرار دارد به راه افتادیم. کم کم  راه در مسیر یک رودخانه و آبراهه فصلی قرار گرفت و کمی صعب العبور تر شد. آفتاب که از ضلع شرقی کوه در حال دمیدن بود منظره زیبایی را آفریده بود.از یک دو راهی به سمت  جنوب شرقی راه را ادامه میدهیم.سمت غربی ابراهه ای خشک بود که از بین دو صخره بزرگ به دشت و ریگزار سرازیر میشد.مسیر کوه به شکلی است که به دلیل دیواره های کاملاً عمود بایستی در مسیر شرقی تا انتهای ضلع شمالی کوه رفته و پس از صعود به خط الرأس مجدداً در مسیر غرب تمام طول خط الرأس را طی کنیم که تقریباً معادل مسیر رفت میباشد.پس از طی مسافت دو سه کیلومتری وارد مسیرهای پرشیب و شنی شدیم که خوشبختانه به دلیل بارندگی های چند روز قبل کاملاً سفت و  نمناک بودند که باعث شد مسیرهای شن اسکی راحت تر طی شود. پس از طی سه مرحله مسیر شنی  از ضلع  شمال کوه به سمت  خط الراُس صعود میکنیم و ساعت10 بر روی یال قرار داشتیم.خط الرأس کوه تماماً صخره ای ،کم عرض و دست به سنگ و دارای فراز و نشیب های متعدد میباشد  که عبور از آن تا روی قله بسیار لذت بخش است و در زمان 45 دقیقه تا روی قله طی طریق میشود.

ساعت 11:45 بر روی قله بودیم و پس از صرف کمی تنقلات از همان مسیر رفت بازگشتیم. در میانه راه یال را شکسته و حدودآً 200 متر زودتر از محل صعود به سمت پایین سرازیر میشویم که دارای شیب بسیار زیاد و دست به سنگ بود.

ساعت 1 پایین  دست دیواره، صبحانه را صرف کرده و  از روی همان مسیر های شن اسکی به سرعت سرازیر شدیم و ساعت 3 به محل ماشین رسیدیم. برای زیارت آستان مقدس حضرت سید جلال الدین نیم ساعت در محل امامزاده توقف کردیم  و پس از نماز وزیارت آستان مبارک بسمت رفسنجان براه افتادیم.ساعت 5 عصر و در حالی  که آفتاب غروب کرده بود به رفسنجان رسیدیم

نکات:

1-کوه علی قوپی بسیار زیبا و کامل است و محک خوبی برای کوهنوردانی است که میزان آمادگی خود ار در مهارتهای دست به سنگ و مسیرهای نسبتاً پرشیب بیازمایند.همچنین دیواره های پرشیب  و صخره ای کوه میتواند  مورد توجه صخره نوردان قرار گیرد

2-بهترین زمان صعود به این کوه انتهای پاییز، زمستان و ابتدای بهار میباشد.چون به دلیل خشکی و بی آبی و گرم بودن منطقه و همچنین مسیر های پرشیب در تابستان و فصول گرم و حتی معتدل میتواند مشکل ساز شود

3-صعود به این کوه برای افراد مبتدی ،فاقد آمادگی جسمانی و با مهارت کم دست به سنگ توصیه نمیشود

4-رعایت اصول ایمنی و عدم تعجیل در صعود ،علی الخصوص بر روی خط الرأس کوه الزامی است