ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

کوه آج انار

شناسنامه کوه:

کوه آج انار به صورت دو مخروط در نزدیکی  دهستان دهج شهرستان شهربابک در مسیر جاده دهج قرار دارد.سن آتش فشان های آج  دوره پتیوسن در نظر گرفته شده ولی ممکن است به اوایل دوره کواترنری نیز تعلق داشته  باشند.این آتشفشان رژیم انفجار دارد و از دوره کواترنری غیر فعال بوده است.

موقعیت جغرافیایی:

کوه آج در عرض جغرافیایی30.84 و در طول جغرافیایی54.84  در سمت  شمال غربی شهرستان شهربابک و در مسیر جاده  دهج  قرار دارد.مسیر دسترسی ،  در  کیلومتر 34 اتوبان انار –یزد به سمت جنوب  جدا شده و آتشفشانهای  آج در سمت غربی جاده به  شکل کاملاً خاصی خودنمایی میکنند.آج 1 شمالی و آج2 با ارتفاع کمتر  و در فاصله کمی  در سمت جنوبی آج1 قرار دارد.

گزارش صعود:

  طبق قرار قبلی و با هماهنگی آقای نوروزی سرپرست گروه، کلیه اعضا گروه رأس ساعت5:30  روز جمعه18/1/91 در محل پارک لاله حضور داشتند که و حرکت از ساعت 5:55 صبح  با یک دستگاه مینی بوس آغاز شد.در بین راه و در محل  پلیس راه انار آقای علی کرکمندی به گروه پیوستند که در ادامه راهنمای مسیر بودند.در ساعت 8:50گروه در دامنه کوه مستقر و صعود از ساعت 9 از ضلع شمال شرقی کوه از داخل شیاری که در دامنه شرقی کوه قرار داشت آغاز گردید.آقای فتحی(استاد زمین شناسی) در طول مسیر جلودار گروه بودند و در حین حرکت توضیحاتی در خصوص جنس سنگها و ساختار کوه به برخی از اعضا ارائه فرمودند. بر خلاف ظاهر کوه که  به قول بعضی از دوستان تپه بزرگ به نظر می آمد،به دلیل شیب زیاد و سستی خاک  برای بعضی از همنوردان بسیار صعب العبور بود ونیاز به آمادگی جسمانی داشت.گرمای هوا هم کمی مزید بر علت شده بود.چشم انداز کوه بسیار زیبا و منطقه بسیار بکر و دست نخورده بود و جزء معدود مناطقی بود که از اثرات  مخرب سیزده بدر جان سالم بدر برده و هیچگونه زباله یا محل آتش سوزی و تخریب بچشم  نمیخورد ولی به نظر میرسید که خشکسالی رمق چندانی برای  پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه بجای نگذاشته است.حرکت از  یال جنوبی ادامه یافت  وصعود از یال مرکزی به سمت قله که در جهت شمال غربی قرار داشت دنبال شد که در قسمتی از راه سنگهای آتشفشانی متخلخل و بسیار زیبایی به چشم میخورد  که تعدادی از آنها بعنوان یادگاری توسط  بعضی از دوستان جمع آوری شد.در ابتدای حرکت هوا آفتابی و اندکی گرم بود ولی  بعد از اندکی حضور ابرها در آسمان باعث شادی همنوردان

 
   


شده و نگرانی از گرمای ظهر کویری را برطرف نمود.در ساعت 12 ظهر گروه به قله رسید.منظره پایین دست کوه فوق العاده زیبا ، غیر قابل وصف و چشم نواز بود.

 

جهت صرف نهار و رفع خستگی آتش مختصری برپا شد.بعد از صرف نهار و گرفتن چند عکس یادگاری فرود از همان مسیر قبلی آغاز شد.در انتهای یال جنوبی کمی مسیر فرود از مسیر قبلی جدا شده و و ازدامنه پر شیب تری  ادامه یافت.لغزندگی و سستی سنگها در قسمتی از راه، فرود را کمی سخت میکرد. نهایتاً کلیه اعضاء تیم در ساعت4 بعد از ظهر در محل شروع حرکت بهم پیوستند. هوای نیمه ابری و خنک ،عصر دل انگیزی را نوید میداد. پس از کمی رفع خستگی مینی بوس به قصد رفسنجان حرکت کرد و در ساعت 6:30 عصر به محل پارک لاله رسید.

ارتفاع منطقه از سطح دریا:1780متر

ارتفاع  قله از سطح دریا:2840متر

مسیر پیموده شده در زمان صعود:5200متر

نکته:

به دلیل گرمی هوای منطقه و عدم دسترسی به منابع آب آشامیدنی به همراه داشتن میزان کافی آب (حداقل 3 لیتر برای هر نفر)ضروری میباشد.همچنین بهترین زمان برای صعود فصلهای سرد و خنک سال مانند بهمن اسفند و اوایل فروردین مناسب میباشد

 

 
   

 

 

با آرزوی سلامتی همنوردان و صعودی دیگر

عباس سربازپور - سید حسن حسینی

آمار سایت

2831940
امروزامروز174
دیروزدیروز1387
این ماهاین ماه8362
کل بازدید کنندگانکل بازدید کنندگان2831940
آی پی شما :18.188.218.184

رزو تبلیغات

جهت تبلیغات شغل خود در سایت با شماره  09368194627  تماس بگیرید

چه کسی آنلاین است؟

ما 1047 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

تبلیغات شما